10 grudnia 2012

Jadąca kamera (wózkowanie)

KAMERA NA TORZE KOLISTYM

Niegdyś ruch kamery używany był przy dwóch postaciach, aby ukazać silne emocje, które są kluczowym elementem ich relacji. Akrobatyka ta podnosi dramaturgię, ale jednocześnie mocno odrealnia daną scenę. Nie była zbyt często pokazywana w kinie. (przy opisie korzystałam z książki Daniela Arijona Gramatyka języka filmowego, wyd.Wojciech Marzec)

Tradycyjne użycie kamery

Najbardziej wyraźnym przykładem kamery na torze kolistym są sceny z filmu Frankenstein Kennetha Branaght.
Elizabeth i Victor są wewnątrz krążącej kamery. Dodatkowo obie postacie wykonują dynamiczne ruchy przez co scena wydaje się jeszcze bardziej energiczna.

Złamanie języka filmowego

Kamerę na torze kolistym wykorzystał Quentin Tarantino w pierwszej scenie (nazywanej prologiem lub wstępem) Reservoir dogs (Wściekłych psach), zupełnie zmieniając jej pierwotne zastosowanie.

Uwaga fragment zawiera wulgarny język!


Kamera służy zarejestrowaniu rozmowy kilku postaci siedzących przy stole. Kadry są brudne (filmowane zza bohaterów, pokazując ich plecy), panuje chaos, nie wszyscy słuchają się nawzajem. Swoim wydawałoby się, chaotycznym wyglądem, scena odzwierciedla rzeczywiste rozmowy między kilkoma postaciami.Wózkowanie na torze kolistym wydaje się przez to bardziej naturalne.

źródło wykorzysatnego fragmentu filmu:
youtube darlingd

0 komentarze:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...