Fragment mojego scenopisu obejmującego jedną scenę z filmu Tinker, tailor, soldier, spy (Szpieg, 2011, recenzja tutaj) w reżyserii Thomasa Afredsona.
Nie jest on specjalnie skomplikowany ani wzorowo napisany, ale
rzadko widuję scenopisy do analizy dotyczące współczesnych filmów, stąd
dla przykładu umieściłam własny. Obiekt moich badań umownie
nazwałam "Rozmowa z Karlą", trwa około 6 minut i
podzieliłam go na 96 ujęć. Podana część składa się z 11 ujęć, wybrałam
te od 4 do 14. Wybrałam formę tabeli, gdyż wydawał mi się najprostszy i najbardziej
czytelny.
Scenopis pomógł mi nie tylko przy podsumowaniu wyglądu sceny, ale również badaniu stonowanej stylizacji w grze
aktorskiej Gary'ego Oldmana wcielającego się w Georga Smiley (uwzględniłam nie tylko transkrypcję dialogów ale również milczenie postaci, podkreślające jej flegmatyczny charakter).
W
scenopisie wzięłam pod uwagę czas trwania ujęć, obraz z podziałem na
ogólny opis sceniczny (jak wygląda inscenizacja), techniczne
zachowania kamery, transkrypcję dialogów oraz zestawienie obrazu z dźwiękiem. Szybkie cięcia montażowe
dzielą ujęcia, a także pokazują płynność wypowiadanych kwestii (nakładanie dialogów). Do scenopisu
podobnie jak do segmentacji raczej nie dodaje się kadrów, ale umieściłam
jeden dla łatwiejszego wyobrażenia sceny.
4 ujęcie opisane w scenopisie, kadr z filmu Szpieg (cała scena tutaj)
UJĘCIE
|
OBRAZ
|
ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA
|
ZESTAWIENIE OBRAZU Z DŹWIĘKIEM
|
||
Nr
|
CZAS TRWANIA (w sekundach)
|
OPIS (kolor, treść, ruch postaci)
|
KAMERA (skala, zakres
ostrości, ruch, inne)
|
Transkrypcja
dialogów
|
Nakładanie
dialogów
|
4
|
1.118
|
- Brąz,
zieleń, żółć.
- Pokój z kuchnią. Kawałek łóżka z zieloną narzutą.
Dalej: puste krzesło, zielony fotel i stolik. Pod ścianą biurko zagracone
papierami, a na nim nocna lampka. W tle: Na ścianie brązowa tablica z
przypiętymi białymi kartkami. Okno z rozchylonymi, zielonymi zasłonami. Dwie postacie
– Peter (tył
głowy i plecy) na pierwszym planie, George (profil) na drugim planie.
|
- Plan
ogólny.
- Postać
na pierwszym planie, jest niewyraźna.
- Postać
na drugim planie jest wyostrzona.
- Kamera
jest nieruchoma.
|
-
Spotkałem go
|
Nakładanie dialogów. Po kwestii Spotkałem go z
obecnego ujęcia A następuje cięcie do kolejnego ujęcia B. Słychać kontynuację kwestii
George’a – Karlę - podczas gdy ujęcie B pokazuje już
słuchającego go Petera. Dialog nie został przerwany, ale poddany cięciu
montażowemu.
|
CIĘCIE MONTAŻOWE
|
|||||
5
|
2.4
|
- Brąz,
zieleń, biel, żółć, błękit.
- Brązowe
łóżko z zieloną narzutą, na nim paczka papierosów. Peter siedzi oparty o
brzeg łóżka, ma na sobie brązową kamizelkę, białą koszulę i jasnobłękitny
krawat. Zapala papierosa. W jednej dłoni trzyma pustą szklankę w drugiej zaś
zapalniczkę.
|
-
Półzbliżenie.
- Ujęcie z
przodu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi
plan niewyraźny.
- Kamera
jest nieruchoma.
|
(głos
George’a) Karlę.
|
|
CIĘCIE MONTAŻOWE
|
|||||
6
|
2.61
|
George siedzi
w zielonym fotelu, trzyma w dłoni papierosa, ale nie zaciąga się. Ma na sobie
ciemnoszarą kamizelkę, białą koszulę i brązowy krawat. W tle: zagracone
papierami biurko.
|
-
Półzbliżenie.
- Ujęcie z
profilu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi
plan niewyraźny.
- Kamera jest nieruchoma.
|
Dłuższe milczenie.
|
|
7
|
1.042
|
W ’55.
|
|||
8
|
3.241
|
Dłuższe milczenie.
|
|||
9
|
8.33
|
George machnął
dłonią, w której trzyma papieros.
|
Moskiewska
centrala była w rozsypce. Czystka za czystką.
|
||
10
|
1.477
|
George
nachyla się do przodu z fotela, ale nie wstaje. W tle: meble kuchenne.
|
-
Półzbliżenie.
- Ujęcie z
profilu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi
plan niewyraźny.
- Kamera
jest ruchoma.
|
Połowa ich
agentów chciała zwiać.
|
|
11
|
6.225
|
George
machnął dłonią, w której trzyma papieros.
|
-
Półzbliżenie.
- Ujęcie z
profilu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi
plan niewyraźny.
- Poza
kadr.
|
Kręciłem
się w pobliżu i wyławiałem ich.
(Z
zaskoczeniem, wyraźnie akcentuje ostatnie słowo)
Setki.
|
|
12
|
4.38
|
George opuszcza
dłoń.
|
Dłuższe milczenie.
|
||
13
|
2.739
|
George ponownie
układa się w fotelu już bez papierosa. Kładzie ręce na brzuchu.
|
-
Półzbliżenie.
- Ujęcie z
profilu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi
plan niewyraźny.
- Kamera
jest ruchoma.
|
Jeden z
nich zwał się Gerstmann.
|
Nakładanie dialogów. Po kwestii Jeden z nich zwał się
Gerstmann z obecnego ujęcia A następuje cięcie do kolejnego ujęcia B.
Słychać kontynuację kwestii George’a - Wracał do Rosji i byliśmy
pewni, że zostanie stracony- podczas gdy ujęcie B pokazuje już
słuchającego go Petera. Dialog nie został przerwany, ale poddany cięciu
montażowemu.
|
CIĘCIE MONTAŻOWE
|
|||||
14
|
9.041
|
Peter
zaciąga się papierosem. Opuszcza dłoń.
|
-
Półzbliżenie.
- Ujęcie z
przodu, wyostrzenie pierwszego planu.
- Drugi
plan niewyraźny.
- Kamera
nieruchoma.
- Poza
kadr.
|
(głos
George’a) Wracał do Rosji i byliśmy pewni, że zostanie stracony.
|
U mnie ta tabela wyświetla się jakby "ucięta" z prawej strony :O
OdpowiedzUsuńMiałam trochę problemów z tą tabelką, czasem znikała linia po prawej stronie, gdzieś w okolicach 5 ujęcia, ale ogólnie jest cała. Nie chciałam jej zmniejszać do minimalnej, bo wtedy byłby problem z czytaniem:)
Usuń