12 kwietnia 2014

Fragment scenopisu fabuły sceny z filmu Szpieg

Fragment mojego scenopisu obejmującego jedną scenę z filmu Tinker, tailor, soldier, spy (Szpieg, 2011, recenzja tutaj) w reżyserii Thomasa Afredsona. Nie jest on specjalnie skomplikowany ani wzorowo napisany, ale rzadko widuję scenopisy do analizy dotyczące współczesnych filmów, stąd dla przykładu umieściłam własny. Obiekt moich badań umownie nazwałam "Rozmowa z Karlą", trwa około 6 minut i podzieliłam go na 96 ujęć. Podana część składa się z 11 ujęć, wybrałam te od 4 do 14. Wybrałam formę tabeli, gdyż wydawał mi się najprostszy i najbardziej czytelny.

Scenopis pomógł mi nie tylko przy podsumowaniu wyglądu sceny, ale również badaniu stonowanej stylizacji w grze aktorskiej Gary'ego Oldmana wcielającego się w Georga Smiley (uwzględniłam nie tylko transkrypcję dialogów ale również milczenie postaci, podkreślające jej flegmatyczny charakter).

W scenopisie wzięłam pod uwagę czas trwania ujęć, obraz z podziałem na ogólny opis sceniczny (jak wygląda inscenizacja), techniczne zachowania kamery, transkrypcję dialogów oraz zestawienie obrazu z dźwiękiem. Szybkie cięcia montażowe dzielą ujęcia, a także pokazują płynność wypowiadanych kwestii (nakładanie dialogów). Do scenopisu podobnie jak do segmentacji raczej nie dodaje się kadrów, ale umieściłam jeden dla łatwiejszego wyobrażenia sceny.
4 ujęcie opisane w scenopisie, kadr z filmu Szpieg (cała scena tutaj)

UJĘCIE
OBRAZ
ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA
ZESTAWIENIE OBRAZU Z DŹWIĘKIEM
Nr
CZAS TRWANIA (w sekundach)
OPIS (kolor, treść, ruch postaci)
KAMERA (skala, zakres ostrości, ruch, inne)
Transkrypcja dialogów
Nakładanie dialogów
4
1.118
- Brąz, zieleń, żółć.
- Pokój z kuchnią. Kawałek łóżka z zieloną narzutą. Dalej: puste krzesło, zielony fotel i stolik. Pod ścianą biurko zagracone papierami, a na nim nocna lampka. W tle: Na ścianie brązowa tablica z przypiętymi białymi kartkami. Okno z rozchylonymi, zielonymi zasłonami. Dwie postacie – Peter (tył głowy i plecy) na pierwszym planie, George (profil) na drugim planie.
- Plan ogólny.
- Postać na pierwszym planie, jest niewyraźna.
- Postać na drugim planie jest wyostrzona.
- Kamera jest nieruchoma.
- Spotkałem go
Nakładanie dialogów.  Po kwestii Spotkałem go z obecnego ujęcia A następuje cięcie do kolejnego  ujęcia B. Słychać kontynuację kwestii George’a – Karlę - podczas gdy ujęcie B pokazuje już słuchającego go Petera. Dialog nie został przerwany, ale poddany cięciu montażowemu.
CIĘCIE MONTAŻOWE
5
2.4
- Brąz, zieleń, biel, żółć, błękit.
- Brązowe łóżko z zieloną narzutą, na nim paczka papierosów. Peter siedzi oparty o brzeg łóżka, ma na sobie brązową kamizelkę, białą koszulę i jasnobłękitny krawat. Zapala papierosa. W jednej dłoni trzyma pustą szklankę w drugiej zaś zapalniczkę.
- Półzbliżenie.
- Ujęcie z przodu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi plan niewyraźny.
- Kamera jest nieruchoma.
(głos George’a) Karlę.

CIĘCIE MONTAŻOWE
6
2.61
George siedzi w zielonym fotelu, trzyma w dłoni papierosa, ale nie zaciąga się. Ma na sobie ciemnoszarą kamizelkę, białą koszulę i brązowy krawat. W tle: zagracone papierami biurko.
 - Półzbliżenie.
- Ujęcie z profilu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi plan niewyraźny.
 - Kamera jest nieruchoma.
Dłuższe milczenie.

7
1.042
W ’55.

8
3.241
Dłuższe milczenie.

9
8.33
George machnął dłonią, w której trzyma papieros.
Moskiewska centrala była w rozsypce. Czystka za czystką.

10
1.477
George nachyla się do przodu z fotela, ale nie wstaje. W tle: meble kuchenne.
- Półzbliżenie.
- Ujęcie z profilu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi plan niewyraźny.
- Kamera jest ruchoma.
Połowa ich agentów chciała zwiać.
11
6.225
George machnął dłonią, w której trzyma papieros.
- Półzbliżenie.
- Ujęcie z profilu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi plan niewyraźny.
- Poza kadr.
Kręciłem się w pobliżu i wyławiałem ich.  
(Z zaskoczeniem, wyraźnie akcentuje ostatnie słowo)
Setki.

12
4.38
George opuszcza dłoń.
Dłuższe milczenie.

13
2.739
George ponownie układa się w fotelu już bez papierosa. Kładzie ręce na brzuchu.
- Półzbliżenie.
- Ujęcie z profilu, wyostrzenie, pierwszego planu.
- Drugi plan niewyraźny.
- Kamera jest ruchoma.
Jeden z nich zwał się Gerstmann.
Nakładanie dialogów. Po kwestii Jeden z nich zwał się Gerstmann z obecnego ujęcia A następuje cięcie do kolejnego ujęcia B. Słychać kontynuację kwestii George’a - Wracał do Rosji i byliśmy pewni, że zostanie stracony- podczas gdy ujęcie B pokazuje już słuchającego go Petera. Dialog nie został przerwany, ale poddany cięciu montażowemu.
CIĘCIE MONTAŻOWE
14
9.041
Peter zaciąga się papierosem. Opuszcza dłoń.
- Półzbliżenie.
- Ujęcie z przodu, wyostrzenie pierwszego planu.
- Drugi plan niewyraźny.
- Kamera nieruchoma.
- Poza kadr.
(głos George’a) Wracał do Rosji i byliśmy pewni, że zostanie stracony.

 

2 komentarze:

  1. U mnie ta tabela wyświetla się jakby "ucięta" z prawej strony :O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam trochę problemów z tą tabelką, czasem znikała linia po prawej stronie, gdzieś w okolicach 5 ujęcia, ale ogólnie jest cała. Nie chciałam jej zmniejszać do minimalnej, bo wtedy byłby problem z czytaniem:)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...