Wystarczy obejrzeć pierwsze pięć minut Konformisty, żeby zrozumieć wielkość tego dzieła. Aż kipi od różnych technik filmowych, przy czym wszystko jest spójne i zrozumiałe, a przede wszystkim nie wydaje się przesadne. Wymienię kilka z nich, które wydają mi się najbardziej wyraziste i po prostu najpiękniejsze. Bernadro Bertolucci wraz z operatorem Vittorio Storaro stworzyli film, który pod względem wizualnym na przemyślaną każdą scenę (przy tworzeniu haseł korzystałam z książek Opowiadanie obrazem, Film ar. Sztuka filmowa, Gramatyka języka filmowego i Światło w filmie).
Fabuła
Film jest manifestem Bertolucciego przeciwko faszyzmowi Mussoliniego i zniewoleniu jednostki.
Oświetlenie
Zarządzanie totalne odbicia i światła padającego. Profesor jako jednostka, która nie ugięła się przed reżimem Mussoliniego stoi w świetle, podczas gdy konformista Marcello jest spowity mrokiem.
Kadr z filmu Konformista, dyst. Paramount Pictures
- Ograniczenie przedmiotów
- Przestrzeń z lotu ptaka
- Oryginalne ukazanie upływu czasu
- Różne kształty przestrzeni
Każde miejsce ma swój oryginalny kształt przestrzeni. Mieszkanie profesora oznaczone jest jako miejsce spokojne, pasywne, bezpieczne stąd podkreślone są poprzez koło. Natomiast miejsca związane z faszystowskimi organami władz oznaczone są jako kwadratowe czyli: uporządkowane, nienaturalne, pozbawione elastyczności.
Kształty przestrzeni, kadry z filmu Konformista, dyst. Paramount Pictures
- Przedzielnik
Dzieli on scenę na dwie połówki, czyli dwa światy, do których należą bohaterowie - narzeczeni z wyższej sfery i młoda pokojówka.
Przedzielnik, kadr z filmu Konformista, dyst. Paramount Pictures
Spacer jest dla Marcella "ucieczką", od bolesnych wspomnień. Postać niemal zlewa się z przestrzenią.
Przestrzeń płaska, kadr z filmu Konformista, dyst. Paramount Pictures
Miejsce urodzenia Marcella ukazane poprzez ukośną perspektywę, pokazuje jego groteskowość.
Ukośna perspektywa, kadr z filmu Konformista, dyst. Paramount Pictures
0 komentarze:
Prześlij komentarz